annassnickarbod

Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

Magsjuketider - Kurerna

Av Anna - 20 mars 2012 18:15

Godmorgon!

Jag måste säga att idag är det verkligen en bra morgon och det firas med en risifrutti. I fredag slog magsjukebakterierna igång och ja, ni vet nu hur det är att ha magsjuka, mindre roligt. Dagiset jag jobbade på i veckan var tvungen att slå igen på fredag för att alla vuxna låg i magsjuka så lite glad blev jag av att höra att jag inte var ensam, kanske lite skadeglädje? Idag mår jag iallafall suveränt, bara lite små sur att det är så dåligt väder när jag äntligen är frisk.


Mitt tips att bota magsjuka är att: ta det lugnt! När man har spytt är tarmarna så känsliga att bara lite vatten kan få allt att vänta på sig. Jag rekommenderar lite cocacola som man rör om i för att få bort kolsyran. Sedan dricker man någon tesked i halvtimmen, man känner själv hur det går. Ta det lugnt bara!

Mitt andra tips är smörgåsrån: de är tunna, mjuka och lätt för magen att smälta. Självklart ska man inte äta detta under de "kritiska" timmarna utan när magen börjar bli stabil igen. Min magsjuka var ganska klen, som tur var, så jag kunde äta morgon efter utan några som helst problem.


Annars vet jag att i tidningen Kollega och även på andra platser rekommenderas vitpeppar. Min pojkvän äter vitpeppar och tror stenhårt på det men än har jag inte sett att han har vågat sig hit! Jag rekommenderar ändå en sväng på Kollega för att kolla in tipsen för huskurer vid magsjuka!


Har du råkat ut för vinterkräksjukan?

Några tips?


Hälsningar från Snickarboden



Edit: Måste ju också nämna att tvätta händerna efter/före mat, toalettbesök osv är A och O för att hålla sig frisk, det gäller ju inte bara magsjuka!

 
 
Thessan

Thessan

18 mars 2012 09:53

Tak så jättemycket! Nej ögonen är inte limmade, de är fastsydda så det håller bra. Hoppas du har en fin söndag!

http://amigurumiblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Maja

18 mars 2012 16:38

Stackare! Hoppas du mår bättre! Har ett förebyggande tips! Tvätta händerna ordentligt, innan man äter, efter toabesök, vid matlagning osv. Handsprit tar tyvärr inte bort dessa hulling beklädda virusar utan man behöver "gnugga bort dem", hedlig handtvätt alltså! Vi har magsjukeutbrott på mitt jobb till och från. Vi har en stor burk med hela peppar korn i personalrummet :P

Anna

20 mars 2012 18:26

Tack så mycket! Men självklart, tvätta händerna är ju A och O, att jag glömde bort att skriva det! :O Vad glad jag blir när jag hör att handsprit inte tar bort allt, tycker nämligen inte alls om det utan vatten och tvål ska det vara för mig! Haha, jag har hört att det är många som har peppar beredd på jobbet, kanske man ska börja införa det i skolmatsalar som efterrätt också? ;)

 
Emilie

Emilie

29 mars 2012 14:45

Ja har fått lära mig att dricka mycket för att inte bli uttorkad. Och filmjölk (a-fil) är himla bra om man har magsjuka. (Om man nu gillar det) De stannar i magen. Lugnar och svalkar skönt :)
Pepparkorn har ja oxå hört om,men de säger att de bara är skrock. Men de skadar ju inte att äta några så man har lite krydda i magen som dödar bacillerna. Hoppas du inte åker dit igen! Citron och färsk ingefära pressat i hetvatten är superbra mot förkylningar. Och gott dessutom! :)

http://emmelotta.bloggplatsen.se

Anna

29 mars 2012 16:31

Det var faktiskt en arbetskamrat som också tipsade om filmjölk, fast det skulle vara ett speciellt märke (tänk om man ändå inte hade ett minne som en guldfisk)..!
Citron och färsk ingefära måste jag pröva nu när det är dags för förkylningstider igen. Lät faktiskt som en helt okej kur! :)

Mvh Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juli 2012 20:59


 

Av Anna - 15 juni 2012 22:10


Ja, jag vet pappa att vad jag kommer säga kommer gå emot allt du någonsin har lärt mig; rost är snyggt! Det slog mig en dag då jag satt ute på bron med min lunchmacka och spanade över gården. Det behövs lite rost för att glädja upp, för att få det li...

Av Anna - 14 juni 2012 21:55


Det är ju faktiskt så att nu har man fyllt hela 20 år, första rundan på systembolaget är gjord men tyvärr är ingen flaska öppnad då det är jobb som gäller ända fram till söndag. Usch, känns hemskt att veta att man inte kommer få något semester!   ...

Av Anna - 13 juni 2012 17:30


Nog kommer vi ihåg att rita på väggarna var "Nej Nej", men varför inte? Jag kan personligen känna att det skulle vara en utmaning för mig att sätta penseln mot väggen utan att kolla över axeln om en vansig mamma kom - och ännu större utmaning att int...

Av Anna - 12 juni 2012 18:30


Jag älskar verkligen gamla hus, inte gamla slott eller riksdagsbyggnader, utan det ska vara hus som har personliga historier att berätta. Som barn sprang jag ofta omkring ute i skogen och det absolut bästa var att hitta gamla grunder, murar eller kan...

Presentation


Betong, trä, tyg, luffarslöjd, stål, färg och ännu lite mer betong - Ja, det är det som händer ute i Annas Snickarbod. Det är Dig jag vill inspirera lika gärna som jag vill bli inspirerad av dig så lämna gärna en rad eller två innan du går!

Det har blivit olika reaktioner om den omtala

Det har blivit olika reaktioner om videon Kony, vad tycker du?
 Suveränt!
 Bra budskap, men organisationen?
 Dåligt
 Vad/vem är Kony?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards